رمز ارز
 

مزاياي بيت كوين

قرص آبي ماتريكس

از زماني كه بيت كوين توسط خالق ناشناس خود يعني ساتوشي ناكاموتو، اختراع شد، ارزش و كاربران آن سيري صعودي را طي مي‌كند. تعداد زيادي از فروشگاه‌هاي اينترنتي و وب‌سايت ارائه‌دهنده خدمات از بيت كوين به عنوان يك روش پرداخت پشتيباني مي‌كنند و از طرف ديگر سرمايه‌گذاري در اين ارز ديجيتال نيز يكي از سودآورترين انواع سرمايه‌گذاري به حساب مي‌آيد؛ اين در حالي است كه به دليل نوسانات شديد قيمت، احتمال ضرر نيز بالاست.

بيت كوين به عنوان ارز ديجيتال پيشرو، داراي مزاياي متعددي است كه در ادامه آنها را تشريح خواهيم كرد:

۱. كلاهبرداري‌‌هاي حوزه پرداخت در آن وجود ندارد

بيت كوين يك ارز ديجيتال است و از الگوريتم و پروتكل‌هاي رمزنگاري استفاده مي‌كند؛ بنابراين دور زدن آن عملاً غيرممكن است. در بيت كوين كسي نمي‌تواند حساب فرد ديگري را دستكاري كند.

۲. ريسك سرقت هويت در آن وجود ندارد

تراكنش‌هاي بيت كوين با اسامي مستعار و به صورت ناشناس انجام مي‌گيرند. در تراكنش‌هاي بيت كوين نيازي به وارد كردن اطلاعات شخصي يا هر گونه اطلاعات حساس در خصوص دريافت كننده يا گيرنده وجود ندارد. اين مسئله ريسك سرقت هويت را كاهش مي‌دهد. در نقطه مقابل، كارت‌هاي اعتباري از «مكانيزم پوش» (Push) استفاده مي‌كنند؛ يعني از شما خواسته مي‌شود تا اطلاعات هويتي خود را وارد كنيد و سپس ارائه‌دهنده خدمات مالي، مبلغ مورد نظر را از حساب شما و بر اساس اطلاعات هويتي، بيرون مي‌كشد. بيت كوين اما، از «مكانيزم پول» (Pull) بهره مي‌برد و اين شما هستيد كه پرداخت را انجام مي‌دهيد و مي‌توانيد هر مقداري كه تمايل داريد را براي دريافت كننده ارسال كنيد.

۳. تراكنش‌ها برگشت ناپذير هستند

در بيت كوين چيزي به عنوان واسطه يا شخص ثالث در تسهيل انجام تراكنش وجود ندارد. تسويه سرمايه‌ها به شك آني صورت مي‌گيرد و به محض انجام تراكنش، امكان برگشت آن وجود ندارد.

۴. تبادل مستقيم و بدون واسطه

تراكنش‌هاي بيت كوين مستقيما ميان دريافت‌ كننده و فرستنده صورت مي‌گيرد و در اين ميان خبري از شخص ثالث يا واسطه نيست؛ بنابراين كارمزدي به واسطه‌ها پرداخت نمي‌شود.

۵. نقد پذيري بالا

در حالي كه بسياري از ارزهاي ديجيتال ديگر با كاهش شديد در ارزش‌شان مواجه مي‌شوند و به راحتي نمي‌توان آن‌ها را فروخت، تبديل بيت كوين به ارزهاي رايج، تقريبا به راحتي قابل انجام است و هميشه براي بيت كوين خريدار و فروشنده وجود دارد.

۶. تراكنش‌ هاي بين‌ المللي

بيت كوين راحت‌ترين روش براي انجام تراكنش‌هاي بين‌المللي است، مخصوصا اگر مبلغ تراكنش بالا باشد؛ چراكه هيچ كارمزد اضافي براي پرداخت مبالغ مختلف به دريافت‌ كننده، پرداخت نمي‌شود. با بيت كوين مي‌توان بيش از يك ميليون دلار پول را با كارمزد كمتر از پنج دلار منتقل كرد.

۷. بيت كوين را نمي‌ توان مسدود كرد

هيچ نهاد يا دولتي توانايي جلوگيري از كار بيت كوين (به خودي خود) را ندارد. از آنجايي كه بيت كوين نسبت به سياست نفوذ ناپذير است، دولت‌ها و مقامات حكومتي نيز نمي‌توانند دارايي‌هايي را كه به شكل بيت كوين درآمده ضبط يا مسدود كنند.

۸. امنيت و كم‌ يابي منحصر بفرد

بيت كوين از امنيت بسيار بالايي برخوردار است و دورزدن و تقلب در پرداخت‌هاي شبكه اين ارز ديجيتال غير متمركز است. اين ارز ديجيتال داراي محدوديت عرضه ۲۱ ميليون واحدي است و همين مسئله سبب شده تا ارزشش در بلندمدت، قابليت رقابت با ارزهاي رايج را داشته باشد.

۹. بلاك چين

به لطف استفاده از بلاك چين در شبكه بيت كوين، امكان تقلب و دستكاري در آن وجود ندارد.

معايب بيت كوين

قرص قرمز ماتريكس

حال كه مزاياي بيت كوين را گفتيم، نوبت به معايب آن رسيده است:

۱. كلاهبرداري

از لحاظ فني، فهم بيت كوين براي يك فرد عادي كه آشنايي چنداني با فناوري‌هاي روز ندارد، مشكل خواهد بود. از همين رو به اسم بيت كوين و با نام‌هاي وسوسه كننده‌اي نظير سرمايه‌گذاري و پس‌انداز، وب‌سايت‌ها و نرم‌افزارهاي تقلبي اقدام به فروش اين ارز ديجيتال و گول زدن مردم مي‌كنند.

۲. فعاليت‌ها در بازار سياه

بيت كوين ارز محبوب مجرمين و بازارهاي سياه در فضاي تحت عنوان دارك وب (Dark Web) است. از آنجايي كه تراكنش‌هاي بيت كوين ناشناس است، از اين ارز براي حملات سايبري، معاملات مواد مخدر و قاچاق سلاح در بازارهاي سياه استفاده مي‌شود. در حال حاضر بانك‌هاي مركزي و قانون‌گذاران در سطح جهان، قوانين مشخص و شفافي را در حوزه بيت كوين و فعاليت‌هاي پيرامون بيت كوين را تدوين نكرده‌اند.

۳. نوسانات قيمت

نوسانات قيمت بيت كوين در يك روز مي‌تواند به ۵۰ درصد هم برسد، چيزي كه در بازارهاي سنتي شاهدش نيستيم. براي همين اكثر كسب و كارها براي پذيرش بيت كوين نگران هستند.

۴. برگشت ناپذيري تراكنش‌ها

اغلب طرفداران بيت كوين از برگشت ناپذيري تراكنش‌هاي بيت كوين به عنوان مزيت ياد مي‌كنند اما گروهي هم آن را عيب بزرگي مي‌دانند. به محض آنكه يك تراكنش بيت كوين تاييد و تكميل شود، امكان بازگشت وجه وجود نخواهد داشت.

۵. ارزهاي ديجيتال آينده

اين احتمال وجود دارد كه ارزهاي ديجيتال كه در آينده عرضه مي‌شوند، جاي بيت كوين را بگيرند و مشكلات و معايب آن را هم حل نمايند؛ اين صورت به ارزي برتر از بيت كوين بدل خواهند شد و جايگاه بيت كوين متزلزل خواهد شد.

۶. حملات سايبري

هكرها و حملات سايبري از بيت كوين به عنوان روش اخاذي استفاده و از قربانيان خود تقاضاي باج مي‌كنند. استفاده از بيت كوين باعث مي‌شود تا ره‌گيري و دستگيري اين افراد با چالش‌هايي همراه باشد.

۷. دانلود غيرقانوني

وب‌سايت‌ها و سرويس‌هاي دانلود غيرقانوني براي تامين بودجه‌ي اداره خدمات خود، از بيت كوين استفاده مي‌كنند.

۸. تراكنش‌هاي آهسته

شبكه بيت كوين به دليل محدوديت‌هايي كه دارد در هر ثانيه فقط مي‌تواند حدود ۷ تراكنش را تاييد كند، اين در حالي است كه شركت‌هايي مثل ويزا در هر ثانيه بيش از ۲۰ هزار تراكنش را پردازش مي‌كنند. همچنين براي تاييد يك تراكنش بيت كوين بايد حدود ۱۰ دقيقه صبر كنيد كه كاربردي شدن آن براي نيازهاي روزمره را زير سوال مي‌برد. با اين حال راه‌حل‌هاي زيادي مثل شبكه لايتنينگ براي بيت كوين در حال توسعه است كه مي‌تواند اين مشكل را حل كند.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۲۵:۲۷ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 13
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 1516
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب