رمز ارز
 

با بررسي پل‌هاي تاريخي ايران مي توان نتيجه گرفت كه عوامل گوناگوني درشكل گيري و چگونگي ساخت آن ها نقش داشته، گاهي پل ها علاوه بر عملكردشان به نوعي تنديس نيز تبديل مي شدند، پل هايي كه شكل آنها را دلايل سازه اي تعيين نمي كرد، بلكه ابتدا از حس زيبايي شناسي طراحي سرچشمه مي گرفتند. در اين بخش از مجله مستر بليط به بررسي پل تاريخي رضا شاهي در فيروزكوه پرداخته ايم، پس اگر به پل هاي تاريخي علاقه مند هستيد به ادامه مطلب توجه كنيد.

پل رضا شاهي | گردشگري ايران

درباره پل رضا شاهي

در 10 كيلومتري جاده اصلي فيروزكوه به تهران كه در مجاورت با رودخانه حبله رود قرار دارد، پلي رودخانه را قطع مي كند كه متعلق به اوايل حكومت پهلوي بوده و در جهت شرقي – غربي ايجاد شده است.

جاده قديم فيروزكوه به تهران پس از عبور از روي پل و در امتداد 500 متري آن از تونلي عبور مي كند كه در لايه هاي رسوبي كوه حفر شده است. اين تونل نيز هم دوره با پل بوده و دهانه آن 6.70 و طول آن 27 و ارتفاعش 4 متر است. اين پل نزد اهالي به «پل رضا شاهي» شناخته مي شود. بر پيشاني دهانه مياني پل كتيبه اي نصب شده است كه تاريخ احداث پل را به سال 1306 و نام آن را پل ضا شاهي بيان مي كند.

با توجه به اهميت ارتباطي فيروزكوه با تهران، قطعا در زمان هاي گذشته نيز پلي بر روي اين رودخانه و در اين مسير قرار داشته است كه احتمالا بر اثر طغيان هاي شديد رودخانه خراب شده و پل مذكور بر روي پايه هاي آن احداث شده است. البته درست يا غلط بودن اين مطلب را نمي توان با سند بيان كرد.

پل رضا شاهي فيروزكوه در تاريخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۸۲۵ به‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

حبله رود

اين رود كه طولي برابر با 240 كيلومتر دارد به رودخانه گلو كه يكي از رودخانه هاي استان تهران و سمنان است مي ريزد. رودخانه هائي همچون گورسفيد، ساواشي، نمرود، آب دره‌ي درده، دلي‌چاي، شاه‌بلاغي، آب كبوتردره، آب دره‌شور به داخل آن مي ريزند. اين رودخانه در جهت راه آهن فيروزكوه – گرمسار به سمت جنوب غربي حركت مي كند. رود آب دره‌ي درده در روستاي فرح آباد به اين رودخانه مي پيوندد و از روستاهاي انزها، آتشان، مزداران، ده‌گردان، دريابك، گاودره، درحصار، گچه و موين نيز مي گذرد. پس از آن رودخانه هاي دلي‌چاي و شاه‌بلاغي به آن مي ريزند و سپس به سمت جنوب به حركت در مي آيد. حبله رود پس از عبور از روستاهائي همچون دمي‌آقا با آب كبوتردره و دره‌شور يكي مي شود و وارد استان سمنان مي گردد و پس از عبور از چند روستا به دشت گرمسار مي رسد. در دشت گرمسار، زمين هاي كشاورزي زيادي از اين رودخانه آبياري مي شوند. پس از آن و گذر از روستاي علي آباد در 64 كيلومتري گرمسار به رودخانه گلو مي پيوندد. پل رضا شاهي يكي از پل هائي است كه بر روي اين رودخانه پر تكاپو احداث شده است. و مسير رفت و آمد ساكنان روستاهاي اطراف آن را تسهيل كرده است. اين پل در اواخر اين رودخانه و در نزديكي روستاي علي آباد احداث شده است.

https://mrbilit.com/mag/reza-shahi-bridge/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۴۶:۲۰ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 7
دیروز : 29
افراد آنلاین : 1
همه : 1539
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب