رمز ارز
 

مردم گيلان در لهجه و گويش خود به تخم مرغ، مرغانه مي گويند. عده اي بر اين باورند كه علت نام گذاري اين پل به مرغانه پل اين است كه در ساخت آن از پوست تخم مرغ كه باعث دوام بيشتر بنا مي شود، استفاده كرده اند. برخي نيز معتقدند كه چون در اين بنا و در يكي از طاق ها از افراز بكار گرفته اند، نام پل اين چنين مي باشد. اما در حال حاضر نام اين پل را از دهكده اي كه در مجاورت آن قرار دارد برداشته اند، ناگفته نماند كه عده ديگري آن را گور آب ليشاوندان نيز مي خوانند. در ادامه درمجله مستر بليط به بررسي پل ليشاوندان مي پردازيم.

پل ليشاوندان رشت: همه آنچه قبل از رفتن بايد بدانيد | لست سكند

تاريخچه

اثري از نام سازنده پل در كار نيست اما به معماري ساخت كه دقت كنيد متوجه مي شويد كه پل ليشاوندان تازه تاسيس نيست و عمر و قدمت آن به دوره قاجار بر مي گردد. اگر مي خواهيد پل را به خوبي ببينيد بايد به قسمت كم عرض روخانه برويد زيرا در آن حوالي ساخته شده است. با توجه به قدمت اين بنا و اهميت آن در سال 1375 در ليست آثار ملي و تاريخي ايران به ثبت رسيد.

نقشه و معرفي بخش هاي مختلف

 طول پل تقريبا 30 متر و عرض آن 6 متر مي باشد و دهانه ورودي آن طاقدار ساخته شده كه عرضي 5.30 متري دارد. البته 2 دهانه غير اصلي نيز كه كوچكتر از دهانه اصلي هستند و عرض هر يك به 2.15 مي رسد، در زير پل احداث شده اند. اگر بخواهيم ارتفاع پل ليشاوندان را از قسمت طاق اصلي محاسبه كنيم بايد بگوييم كه از ارتفاعي 9 متري برخوردار است. نوع انحناي طاق كه در اين سازه استفاده شده، جناغي با جهش تند مي باشد.

اگر به 4 ستون آن به دقت نگاه كنيد، خواهيد ديد كه براي جهت هاي مختلف آب، موج شكن هاي نيم دايره ايي تعبيه شده تا سرعت و شدت آب را به كمترين ميزان ممكن برسانند و مانع از تخريب پل به مرور زمان شوند. در قسمت فوقاني ستون هاي مركزي، ورودي هاي كوچكتري ديده مي شود. اگر به آخر پل نگاهي بيندازيد متوجه 2 دهانه مي شويد كه بسته شده اند. در ساخت پل ليشاوندان از آجرهاي ۵×۲۱×۲۱ سانتيمتري و همچنين ملات ساروج استفاده شده است. از روي پل كه عبور كنيد شايد متوجه شويد كه در قسمت وسط به سمت دو طرف يك شيب نرم و متعادل وجود دارد و هر طرف نيز از پناهگاه هايي برخوردار مي باشد.

 https://mrbilit.com/mag/lishavandan-bridge/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۸ مرداد ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۳:۰۶ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 4
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 1507
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب