رمز ارز
 

 

 اما تفاوت بليط هاي چارتر و سيستمي چيست؟

همان طوري كه در بالاتر به آن اشاره كرديم،  بليط به دو صورت چارتر و سيستمي فروخته مي شود. در مورد بليط چارتر كه مفصل و به اندازه كافي صحبت شد، در اين عنوان مي خواهيم در اين مورد، صحبت كنيم كه تفاوت ميان بليط هاي چارتر و سيستمي در چيست؟

يكي از تفاوت هايي كه چارتر با بليط سيستمي دارد آن است كه بليط هاي سيستمي، داراي يك برنامه و زمان بندي مشخص هستند و اگر زماني شما بنا به دلايلي نتوانستيد به سفري كه براي آن بليط سيستمي خريداري كرده ايد، برويد، مي توانيد سفر خود را كنسل كرده و به زمان ديگري موكول كنيد؛ اما در چارتر به اين صورت نيست و شما به هيچ عنوان نمي توانيد سفر خود را كنسل كنيد.

تفاوت ديگري كه اين دو با هم دارند آن است كه هر چه به زمان پرواز نزديك تر شويم، هزينه بليط سيستمي افزايش پيدا خواهد كرد، اما در مورد چارتر قضيه كاملا برعكس است و هر چه فاصله زماني تا پرواز كمتر مي شود، هزينه اي كه بايد براي بليط پرداخته شود، كمتر مي شود. به همين دليل بيشتر مردم سعي مي كنند در نزديك ترين فاصله زماني به پرواز بليط خود را تهيه كنند تا بتوانند با كمترين هزينه خود را به مقصد برسانند.

نكته اي كه در مورد زمان بندي سيستمي بايد ذكر شود آن است كه شرايط بسيار خاصي را مي طلبد كه يك پرواز سيستمي تاريخش تغيير كند و معمولا اين مساله اصلا اتفاق نخواهد افتاد.

يكي ديگر از تفاوت هايي كه چارتر با سيستمي دارد آن است كه بليط هاي سيستمي تنها توسط ايرلاين ها و يا سايت هاي مجاز به فروش بليط مانند مستر بليط فروخته مي شوند.

از ديگر تفاوت هاي سيستمي و چارتر هزينه اي است كه بر اساس سنين مختلف تعريف مي شود. هنگامي كه شما قصد داريد بليط چارتر تهيه كنيد با توجه به سني كه شما در آن قرار داريد، هزينه بليط برآورد مي شود. بليط سيستمي براي افراد با سنين مختلف با يكديگر متفاوت است. اما در بليط چارتر، تنها براي نوزادان زير دو سال، بهاي بليط كمتر از بقيه گروه سني است و بقيه در هر سني كه هستند بايد بهاي يكساني را براي آن بپردازند.

انواع بليط چارتر

چارترها بر اساس تعداد صندلي هايي كه در اختيار مي گيرند، به چند دسته تقسيم مي شوند كه در ادامه به آن ها اشاراتي خواهيم كرد:

فول چارتر: در اين نوع چارتر، تمام صندلي هايي كه در يك هواپيما موجود است، در اختيار چارتر كننده قرار مي گيرد و به همين به آن فول چارتر يا تمام چارتر گفته مي شود.

سيت چارتر: در اين نوع، تعدادي از صندلي هاي يك هواپيما در اختيار آژانس ها  و يا دفاتر مسافرتي قرار مي گيرد.

در دسته بندي ديگري، چارترها بر اساس مدت زماني كه بايد بليط رفت و برگشت براي آنها صادر شود، قرار مي گيرند. در اين گروه نيز ما با سه واژه طرف هستيم كه در ادامه توضيحاتي در مورد آن ها ذكر خواهيم كرد.

چارتر شناور: در اين نوع چارتر، دفتر خدمات مسافرتي كه شما از آن  بليط تهيه مي كنيد، به شما اين اجازه را مي دهد كه در مدت زماني كه بليط هاي چارتر را در اختيار دارد، بليط برگشت خود را تهيه كنيد. فرض كنيد كه شما در فصل تابستان به يك مسافرت با اين بليط مي رويد، در اين نوع  چارتر شما مي توانيد تاريخ برگشت خود را هر زماني در همين فصل، انتخاب كنيد.

چارتر بك تو بك: در چارتر بك تو بك، يك بازه زماني در اختيار شما قرار داده مي شود  و شما بايد تاريخ برگشت خود را در اين فاصله زماني قرار دهيد.

چارتر بلاك: در اين نوع چارتر مدت زماني كه شما براي تهيه بليط برگشت وقت داريد، از شناور كمتر است و شركتي كه با آن با پرواز چارتر به محل ديگري رفته ايد، براي شما تعيين مي كند كه اين زمان كي بايد باشد.

 

 

 

آيا پروازهاي چارتر به اندازه پروازهاي سيستمي امن هستند؟

اگر اين متن را تا اينجا با دقت مطالعه كرده باشيد، احتمالا خودتان به  جواب اين سوال رسيده ايد كه آيا واقعا پروزهاي چارتر به اندازه پروازهاي سيستمي ايمن هستند يا خير. جواب اين سوال بله است. نوع بليطي كه شما تهيه مي كنيد، به هيچ عنوان روي امنيت يك پرواز تاثيري ندارد. در مورد پروازهاي چارتر و سيستمي نيز وضع به همين منوال است. تنها تفاوت هايي كه اين دو با هم دارند هزينه اي است در بردارد و ضمنا برخي شرايطي كه اين دو دارند نيز با يكديگر تفاوت دارد. اما با اين حال، چارتر بودن يا نبودن بليط به اين معني نيست كه براي مثال فلان پرواز امن است يا نه.

مزاياي پروازهاي چارتر

تا اينجا با اين بليط چارتر آشنا شديم و متوجه شديم كه امنيتي كه اين پرواز براي ما فراهم مي كند به مانند پروازهاي سيستمي است. نكته اي كه بيشتر افراد بر آن اذعان دارند اين است كه چارتر تنها يك مزيت دارد و آن هم ارزاني و قيمت بسيار پايين اين بليط در مقايسه با بليط هاي سيستمي است. البته اين موضوع براي كساني كه رفت و آمد  هوايي زيادي دارند، مي تواند بسيار مهم باشد و هزينه هاي او را تا حدي زيادي كاهش دهد.

البته به هنگام خريد بليط هواپيما، بايد سعي كنيد زماني را براي مسافرت خود انتخاب كنيد كه از نظر زماني، زمان خوبي براي مسافرت نباشد؛ زيرا زماني كه تعداد مسافرت ها زياد است تقاضا براي بليط نيز افزايش پيدا كرده و بليط هاي چارتر قيمتي مانند بليط هاي سيستمي دارند. پس سعي كنيد زماني را براي استفاده از بليط چارتر در بگيريد كه تقاضا براي بليط زياد نباشد. در اين شرايط با كمترين هزينه مي توان بليط تهيه كرد.

معايب پروازهاي چارتر چيست؟

درست است كه چارترها قيمت بسيار مناسب تري دارند،  اما در كنار آن نيز معايبي وجود دارد كه در ادامه به آن ها اشاره خواهيم كرد. يكي از عيب هايي كه اين نوع پرواز دارد، عدم كنسلي بليط است. فرض كنيد شما قصد داريد به شهر يا كشور ديگري سفر كنيد اما مشكلي برايتان پيش مي آيد و نمي توانيد به پرواز خود برسيد. در اين شرايط شما اگر بليط چارتر تهيه كرده باشيد نمي توانيد آن را پس دهيد و در صورت قبول عودت بليط، شركت مسافرتي كه شما از آن بليط خريداري كرده ايد، با كسر هزينه زياد مابقي پولتان را پس مي دهد. اما اگر شما بليط سيستمي تهيه كرده باشيد، در صورت كنسل شدن سفر مي توانيد با كسر مبلغي اندك، پول خود را پس بگيريد.

مشكل ديگري كه اين نوع بليط دارد، يكي بودن هزينه بليط براي تمام گروه هاي سني است. البته براي كودكان زير دو سال مبلغ كمتري اخذ مي شود اما بقيه بايد به يك اندازه هزينه براي بليط خود پرداخت كنند. اما در پروازهاي سيستمي براي گروه هاي سني مختلف، قيمت هاي مختلف در نظر گرفته شده است.

مشكل ديگري كه معمولا در پرواز چارتر پيش مي آيد آن است كه تعيين ساعت رفت و برگشت شما دست خودتان نيست. معمولا ايرلاين ها زمان هايي را در اختيار آژانس هاي مسافرتي  قرار مي دهند كه در آن زمان ها مسافر براي مقصد مورد نظر بسيار كم است و به همين دليل نيز آژانس مسافرتي كه شما از آن چارتر تهيه كرده ايد، نمي تواند دست شما را باز بگذارد تا هر زمان كه دوست داشتيد را براي رفت و برگشت سفر خود انتخاب كنيد. اين قضيه ممكن است باعث ناهماهنگي برنامه هاي شما باهم شود. براي مثال ممكن است در آن تاريخي كه چارتر موجود است شما نتوانيد هتل يا مسافرخانه اي را بيابيد كه اتاق خالي براي اقامت شما داشته باشد.

اما چگونه مي توانيد بليط چارتر تهيه كرد؟

براي اينكه بتوانيد خريد بليط هواپيما را به صورت چارتر انجام دهيد و مسافرتي ارزان قسمت براي خود رقم بزنيد چندين راه وجود دارد. يكي از راه ها اين است كه شما خود حضورا به آژانس هاي هواپيمايي مراجعه كرده و بليط خود را تهيه كنيد؛ اما اين روش كمي وقت گير است. روش ديگري كه وجود دارد و شما به راحتي مي توانيد بليط خريداري كنيد، خريد از سايت هايي است كه به صورت آنلاين فروش بليط را انجام مي دهند. يكي از مهمترين مزيت هايي كه خريد بليط از سايت هاي فروش بليط دارد آن است كه شما مي توانيد با مقايسه قيمت در سايت هاي مختلف ارزان ترين آن ها را تهيه كنيد و به اين ترتيب، بتوانيد در هزينه هاي خود صرفه جويي كنيد. يكي از اين سايت ها، مستر بليط است كه مي توانيد با صرف وقتي بسيار اندك به آن مراجعه كرده و بليط خود را به راحتي تهيه كنيد.

اگر قصد داريد از شركت هاي خدمات مسافري بليط تهيه كنيد سعي كنيد از مراكزي براي خريد اقدام كنيد كه معتبر باشند؛ زيرا بعضا ديده شده است كه عده اي از اين شركت هاي هواپيمايي كه خود چارتر كننده هستند، صندلي هاي هواپيما را اجاره مي كنند و اين ممكن است باعث ايجاد بي برنامگي و مشكلاتي در طول سفر شما شود. تصور كنيد كه شما به اين صورت بليطي را تهيه كرده ايد و با شوق و ذوق تمام آماده شده و به فرودگاه رفته و آنجا در نهايت ناباوري مشاهده مي كنيد كه اسم شما در ليست پرواز نيست.

چرا بليط هاي چارتر داراي قسمت مشخص و ثابتي نيستند؟

از جمله مهمترين دلايلي كه باعث مي شود بليط هاي چارتري كه توسط شركت هاي مختلف ارائه مي شود، قيمت ثابتي نداشته باشد آن است كه معمولا چارتر كننده ها كه همان آژانس هاي مسافرتي اجاره كننده صندلي هاي هواپيما هستند، از قبل اجاره صندلي ها را پرداخت كرده اند و اين نكته باعث مي شود كه اين شركت هاي مسافرتي تمام تلاش خود را به كار گيرند و حتي از ميزان سود خود كم كنند تا بتوانند تمام صندلي هاي خود را به فروش برسانند و از خسارت هاي جدي جلوگيري كنند. به همين دليل اگر يكي از چارتر كننده ها ببيند كه در مدت زماني كه در اختيار داشته نتوانسته تمام صندلي هاي خود را بفروشد، تصميم مي گيرد كه با قيمتي بسيار مناسب بقيه بليط هاي خود را در اختيار مشتري قرار دهد.

 

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۲:۲۸:۵۲ ] [ hsi ] [ نظرات (0) ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 6
دیروز : 7
افراد آنلاین : 1
همه : 1622
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب